תזונת הסתיו בראי הרפואה הסינית


״בשלושת חודשי עונת הסתיו כל הדברים בטבע מגיעים לשיא בגרותם. הגרעינים מבשילים והקציר מגיע. האנרגיות השמימיות מתקררות, וכמו כן מזג האוויר. הרוח מתחילה לנשוב. זוהי נקודת השינוי או נקודת הציר שבה היאנג מתחלף להופכי לו, היין. על האדם לפרוש לשינה עם השקיעה ולקום עם הזריחה… זוהי העת לאגד את הרוח והאנרגיות, להיות יותר מרוכז, ולא לאפשר לתשוקה להשתולל בחופשיות. אדם צריך לשמור את אנרגיית הריאות במלואה, נקייה ושלווה. הכוונה היא לתרגולי נשימה בכדי להעצים את צ׳י הריאות. כמו כן, על האדם להימנע מעישון ומאבל. דבר זה ימנע בעיות כליה או עיכול בחורף.״

 

מתוך הקיסר הצהוב, שאלות פשוטות, פרק 2

 

לפי הרפואה הסינית האדם הינו חלק מהסביבה הטבעית המכתיבה את התנהגותו. כאשר האדם מתאים את עצמו לחוקי הטבע ולתנועתם המשתנה, מתקיימות הרמוניה ובריאות. הטבע נמצא בהשתנות מתמדת עם המחזוריות של עונות השנה והיממה. אם האדם הולך נגד חוקי הטבע, לדוגמה יוצא החוצה ביום סתווי גשום וקר בלי חולצה ישנו סיכוי גבוה שיתקרר או יחלה.

 

ברפואה הסינית, אחת הדרכים להתאים את עצמנו לסביבה היא באמצעות התזונה לפי עונות השנה. בחברות מוקדמות וחקלאיות תזונה מותאמת לעונות הייתה הכרח המציאות. ככל שהטכנולוגיה התפתחה, האדם התרחק מהטבע ומתהליך הליקוט, וייצור המזון הפך פחות קשוב וקשור לטבע. כיום לרובנו אין את הידע של תזונה נכונה לפי עונות השנה. אכילה והתנהגות בהתאמה לעונות השנה נשארה ידע חשוב בשמירה על הבריאות בתרבות וברפואה הסינית.

 

הסתיו הינו תקופה של שינוי ומעבר מן הקיץ אל החורף. בקיץ תנועת היקום (הצ׳י) הינה של התרחבות ,החוצה ולמעלה, ובחורף תנועת היקום (צ׳י) הינה של התכנסות, למטה ופנימה. בסתיו התנועה משתנה בדרמטיות, ובריאות האדם יכולה להתערער בקלות, במיוחד אנשים עם חולשה פיזית ונפשית צריכים לשמור בתקופה זו על בריאותם.

בסתיו הטבע מתחיל להתכנס –  העלים נושרים, הפירות נופלים אל האדמה. במסורת החקלאית הסתיו זמן הקציר ואגירת מזון לקראת חודשי החורף הקרים. סתיו הינו תקופה של מעבר מתזונה קלה וקרירה של הקיץ לתזונה בונה וחמימה של החורף.  זהו הזמן לאכול מזון יותר מרוכז, מכנס ובונה, כגון זרעים ואגוזים. לעלות את אחוז הדגנים והמזונות מן החי ולהוריד את אחוז הפירות והירקות בתזונה.

 

ברפואה הסינית ישנם מודלים רבים לתאר את הטבע, אחד המודלים הוא תיאוריית חמשת התנועות (הנקראות גם אלמנטים או מעברים). תנועת הסתיו, תנועה של התכווצות והתכנסות, נקראת תנועת המתכת.

האיברים שמייצגים את המתכת הן הריאות והמעי הגס. התנהגות לא נאותה או חולשה בתקופה זו עלולים לפגוע בריאות. הריאות הן איבר עדין, שחשוף בקלות להשפעות הסביבה ושומר על איזון עדין בין יובש ללחות, קור וחום. האקלים הסתווי מאופיין ביובש ומעברים בין חום לקור. פתולוגיות אופייניות בסתיו הן מחלות במערכת הנשימה, התקררויות, אלרגיות, יובש וגרד בעור.

 

תזונה נכונה בסתיו תשמור על הלחלוחית העדינה של הריאות ותגן על הגוף ממעברי הטמפרטורת החדים. מזון המטיב עם אלמנט המתכת והריאות הינו מזון בעל צבע לבן, מרקם הנע בין יבש ללח, וטעמים חמוץ וחריף.

טעמים חשובים בשילוב תזונת הסתיו הם הטעמים חמוץ וחריף, טעמים משנים הם המלוח והמר.

הטעם החמוץמעודד את תנועות התכנסות פנימה. החמוץ מכווץ את הנקבוביות, מונע דליפה של נוזלים. בשילוב עם הטעם המתוק מעודד יצור של נוזלים. החמוץ מעודד את ההתכנסות של הסתיו בגוף ושומר על הריאות מיובש הסתיו ע״י עידוד תנועת הנוזלים פנימה אל האיברים הפנימיים.

הטעם החריף מעודד תנועה החוצה ולמעלה, בעלי יכולת ייבוש של נוזלים. החריף בניגוד לחמוץ, הולך נגד התנועה הטבעית של הסתיו. צריך להגביר את הטעם החריף כאשר בסתיו תנועות התכנסות מוגזמת ופתולוגית. נמליץ על הטעם החריף כאשר נראה ביטוים של עודף נוזלים בריאות, כגון: אסטמה עם הצטברות רבה של נוזלים במערכת הנשימה, אף מנוזל, סינוסיטיס. חריף מומלץ גם במצבים נפשיים של דכאון ודכדוך סתיו.

טעמים משנים מר ומלוח המעודדים תנועה מטה ופנימה.

איכות מזון נוספות המתאימה לסתיו הינה הטעם העפיץ astringent. טעם עפיץ מוביל לתנועה של התכנסות בדומה לטעם החמוץ. ההבדל המרכזי בין הטעמים הוא השפעה על משק הנוזלים בגוף. הטעם העפיץ מייבש ומשאיר טעם מחוספס או יובש בפה ואילו הטעם החמוץ מעודד ייצור של נוזלים. הטעם העפיץ מעודד בתוך גופנו את תנועת הסתיו בצורה המותאמת לסביבה החיצונית של הסתיו, תנועה של התכווצות ויובש. רוב המזונות העפיצים מכילים טאנינים, כגון: יין, רימונים, חרובים, קליפות אגוזים, וכו'. נמליץ על מזונות וצמחים בעלי טעם עפיץ בסתיו כאשר לא חווים סימפטומים של יובש.

 

חלוקת העונות בלוח השנה הסיני נוצרה בחברה החקלאית ומתחשבת בשעות האור ביממה. לפי לוח השנה הסיני הסתיו מתחיל באוגוסט ומסתיים באוקטובר. התנועה הנחבאת של הסתיו מתחילה לפי שאנחנו בפועל מרגישים אותה, בחודש אוגוסט בזמן שאנחנו מתמודדים עם חום ואוכלים את פירות הקיץ. אלו בינינו שמגדלים גינות ירק כבר מרגישים את תנועות הסתיו, בסוף אוגוסטתחילת ספטמבר כאשר מנביטים את גידולי החורף.

בתחילת הסתיו הישראלי, הימים חמים וחלק אף שרבים. הסתיו מאופיין במשב של רוחות חמות ויבשות, המעלות את הטמפרטורות ולעיתים מלוות בסופות אבק. הסתיו מורגש בארצנו רק בחודש אוקטובר, כאשר מתחילה עונת הגשמים. בשנים האחרונות אף נדמה שימי הקיץ מתרבים, הסתיו ועונת הגשמים מתאחרת.

בארצנו ברוב המקומות בסתיו מורגש יובש, ומומלץ לצורך מזונות מלחלים האופיינים לסתיו, כגון: תמרים, שקדים, אנונה, ליים, לימון, פירות האשחר הארץ הישראלי ויוגורט עזים. בתקופת הסתיו אנחנו מוצאים בטבע ובשווקים מזונות נפלאים המעודדים את תנועות ההתכנסות של הסתיו, כגון: חרובים, רימונים, חבושים, גויאבה, זיתים וסומאק.

 

תפריט מאוזן צריך להכיל את כל הטעמים ושילוב של מזונות מלחלחים ומייבשים. בעונת הסתיו נגביר בתפריט את הטעם חמוץ, חריף ועפיץ ומזונות המשפיעים על איבר הריאות. הרפואה הסינית דוגלת במתן תזונה אישית לכל אדם, ולכן שילוב הטעמים ויחסיות המזונות מלחלחים או מייבשים בתפריט תלויה במצב האישי של המטופל.

 

מזונות המתאימים לעונת הסתיו

דגנים: שיבולת שועל, אורז לבן, אמרנט (ירבוז)

ירקות: ארטישוק ירושלמי, פטריות, צנון, דייקון, כוסברה, בצל

פירות: לימון, ליים, אגסים, אנונה, גויאבה, רימונים, חבושים, תמרים

קטניות: שעועית לבנה

מזונות מן החי: ביצים, יוגרט, דגים לבנים, דבש

אגוזים שמנים: שקדים, צנוברים, בוטנים, שומשום, שמן זית

חליטות: אסטרגלוס, פירות הסמבוק, פקעות ורדים

מיוחדים ותבלינים: ירקות כבושים, לחם מחמצת, זיתים, חומץ, אמבושי, קוזו, סומאק, כורכום

 

ביבליוגרפיה:

ספרים:

Healing with Whole Food

Staying Healthy with the Seasons

 

אתר:

מאמר מעת אייל שפרינגר ניחוח מרפא של הדס וגויאבה

http://www.healing-arts.co.il/%d7%a0%d7%99%d7%97%d7%95%d7%97-%d7%9e%d7%a8%d7%a4%d7%90-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%93%d7%a1-%d7%95%d7%92%d7%95%d7%99%d7%90%d7%91%d7%94-%d7%a2%d7%9c-%d7%a6%d7%9e%d7%97%d7%99-%d7%a1%d7%aa%d7%99%d7%95/