תזונת קיץ נכונה- בראי הרפואה הסינית


 

״שלושת חודשי הקיץ נקראים עונה של שגשוג ופריחה. כל הדברים החיים שופעים ויפים. הצ׳י של השמים והאדמה שזורים זה בזה, כתוצאה מכך החיים פורחים והפירות מבשילים. מומלץ ללכת לישון מאוחר ולקום מוקדם. להיחשף לאור השמש ולהימנע מכעס. לתת לזיעה לצאת, כי היא מאפשרת תנועה של צ׳י החוצה ומניעה תקיעות של חום בגוף. הליכה נגד תנועת הצ׳י של הקיץ תפגע בלב. הפגיעה תתבטא בסתיו כמחלת חום״

מתוך הקיסר הצהוב, שאלות פשוטות, פרק 2

 

הרפואה הסינית עוסקת בתנועה, ובסינית תנועת החיים נקראת צ׳י. תנועת הצ’י בקיץ הינה תנועה של התפשטות, המגיעה לשיאה ביום הארוך ביותר בשנה – 21 ביוני. הבנת התנועה של הצ׳י מאפשרת להבין את הטבע ולהתאים הגוף לסביבה החיצונית. התנועה החוצה בטבע מתבטאת בהבשלת הפירות ובשפע של פירות וירקות.

 

לפי התפיסה הסינית, תנועות התפשטות המתרחשות בטבע מתרחשות גם בגופנו. זוהי תקופה של בילוי בחוץ, זמן לצאת ולבלות עם משפחה, חברים ולהכיר אנשים חדשים. הסתגרות בבית והתבודדות יכולים להוביל לחוסר איזון בגוף שיכול להתבטא במשך השנה כמחלה גופנית או נפשית

בקיץ קיים שפע של צ׳י (אנרגית החיים), אנחנו מקבלים שפע של אנרגיה מהשמש ולכן אנו זקוקים לפחות שעות שינה ומזון. מומלץ ללכת לישון מאוחר בערב ולקום מוקדם בבוקר, ואילו בשעות החמות של היום מומלץ לנוח.

האכילה צריכה להיות מתונה ומועטה ביחס לשאר עונות השנה.

בקיץ אנו מזיעים יותר ומאבדים מינרלים ומלחים חיוניים לגוף, ואם הם לא חוזרים אלינו בתזונה מאוזנת ומגוונת, הדבר עלול להחליש את הגוף. לפי הרפואה הסינית מומלץ לאכול מזונות קרירים ומרווים, את המזון יש לבשל מעט, צורות בישול מומלצות: הקפצה, אידוי קל, חליטה, צריבה מהירה על האש

ברפואה הסינית המזונות הנחשבים בעלי אנרגטיקה קרירה הינם ירקות ופירות.

 

לפי עקרונות הרפואה הסינית בתקופה זו, צריך להימנע ממזונות קרים מידי ומזונות מחממים מידי. מערכת העיכול, זקוקה לחום בשביל לפרק את המזון, קור פוגע במערכת העיכול. לכן אכילה מרובה בקיץ של מזונות קרים מאוד  כמו: גלידות, אבטיח קר, אכילה ישר מהמקרר, אכילה מרובה של מוצרי חלב ושתיה של מים קרים עם קרח מכניסים קור לגוף. מומלץ בעונות הקיץ לשתות שתיה בטמפרטורת החדר.

 

טעמים מומלצים בקיץ

 

עונת הקיץ משוייכת ברפואה הסינית לאלמנט האש. הטעם המשפיע על האש הוא הטעם המר. טעם נוסף, המתאים לקיץ הינו הטעם המתוק, המרפה את הגוף והנפש. השמחה משוייכת לאלמנט האש ואיבר הלב. השמחה מרפה את שרירי הגוף ופותחת את הלב, אותה תנועה עושה הטעם המתוק בגופנו.

מומלץ להמעיט באכילת מזונות בעלי טעם מלוח, המתאים לתנועות החורף, הטעם המלוח מוריד את הצ׳י למטה והולך נגד התנועה הטבעית של הקיץ.

 

התזונה הסינית הינה תזונה גמישה והמותאמת לפי עונות השנה, האקלים בו אנו חיים ומאפיינים אישיים של כל אחד ואחת. פיתוחים טכנולגים בעידן המודרני הרחיקו אותנו מאכילה לפי עונות השנה. רבים מאיתנו לא יודעים מהם ירקות ופירות העונה ואיזה בע״ח צדו בקיץ או בחורף. השאלות הולכות ומסתבכות כאשר אנחנו רוצים לדעת איזה מזון גדל באופן טבעי באזורנו. בני האדם כבר אלפי שנים מעבירים מזונות ממקום למקום ברחבי העולם. מזונות המסמלים את ארצנו כמו סברס וטחינה מקורם לא מארץ ישראל.

בסוגיות הללו הרפואה הסינית נותנת.  התזונה מקוטלגת למזונות לפי תכונות של קור-חום, יובש-לחות.  לדוג׳: עגבניות, פלפלים, בזיליקום, בזיליקום ורוב הקטניות הגדלים בקיץ, מותאמים לאזורים לחים וחמים עקב תכונתם המייבשת והמקררת. לעומת זאת, מלפפון, קישוא, במיה ותרד המלחלחים מתאימים לאזורים ייבשים וחמים עקב תכונתם המלחלת והמקררת.

 

 

בכתבי הרפואה הסינית ישנה התייחסות לתקופת סוף הקיץ, לפני תחילת הסתיו. זוהי תקופה הקציר, הטבע נמצא בשיא הבשלה. אחרי כל שיא מתחילה התכנסות המתבטאת בתקופת הסתיו ומגיעה לשיאה בחורף. בחצי הכדור הצפוני סוף הקיץ מתרחש בסוף אוגוסט תחילת ספטמבר. זוהי תקופה דרמטית של שינוי מתנועה של התרחבות לתנועה של התכווצות. בתקופה זו אנחנו זקוקים ליציבות, אותה מסמלת האדמה ברפואה סינית. מומלץ לאכול מזונות התומכים באלמנט האדמה, בעלי גוון אדמה וצורה עגולה.

הירק המתאים לתקופה זו היא הדלעת, שמבשילה בסוף הקיץ. במידה ואנו נמצאים באזור עם אקלים חם ולח, מומלץ בסוף הקיץ להוסיף קטניות לתפריט.

 

 

מזונות מתאימים לקיץ

ירקות– עגבניה, חציל, מלפפון, אפונה,חסה,  דלעת, תרד, מנגולד, מלוחיה, נבטים, שעועית טריה, קישוא, במיה, רג’ילת הגינה, כוסברה, בזיליקום.

 

פירות– לימון, ליים, אפרסק, מנגו, פפאיה, מלון, פסיפלורה, ענבים, תאנים, שזיפים.

 

דגנים– תירס, חיטה, אמרנט

 

קטניות– מאש, עדשים אדומות, טופו, תורמוס

 

מן החי– דגים, יוגורט

 

חליטות– נענע, לואיזה, תה שיבא, מליסה

 

תבלינים– זרעי כוסברה, זרעי סלרי, קוזו, מיסו לבן, בזיליקום ולמון גראס

 

 

דוגמא לשילוב מזונות הקיץ בתפריט

ארוחת בוקר: דייסת סולת חיטה עם תאנים, מרק ירוק המכיל מלוחיה תרד ומנגולד

 

ארוחת צהריים: סלט חיטה עם פלפלים וכוסברה, תבשיל טופו עם תרד ועגבניות, תבשיל במיה עם עגבניות

 

ארוחת ערב: סלט מוקפץ המכיל חסה, קישואים, תרד, נבטי וכוסברה

 

ארוחת ביניים: קלח תירס

 

 

הרפואה הסינית מותאמת לפי עונות השנה וכן לפי אבחנה אישית המבוססת על שיטות אבחון שונות של הרפואה הסינית המסורתית. בעבודה עם המטופלים, אנו מתבססות על אינטגרציה בין התיחסות לבדיקות רפואיות ותזונה. אתם מוזמנים לבוא לקבל ייעוץ תזונתי למניעה של מחלות, לפי עונות השנה.

 

 

 

מקורות:

אינטרנט:

אייל שפרינגר מאמר על תזונת קיץ.

קישור:

http://healing-arts.co.il/2012-11-19-08-23-04/696-summer-diet

ספרים:

Healing with Whole Food

Staying Healthy with the Seasons